تبلیغات
تمدن پرشکوه ایران باستان - کابوس دفن تاریخ ری باستان زیر اتوبان ادامه دارد

در سکوت خبری مسئولان میراث فرهنگی و جدیت مسئولان شهرداری

کابوس دفن تاریخ ری باستان زیر اتوبان ادامه دارد

اتوبان‌سازی روی آثار تاریخی ری همچنان ادامه دارد و هنوز کامیون‌ها و بلدوزرها در حال دفن کردن یافته‌های تاریخی این شهر زیر خروارها خاک هستند. در صورت ادامه پیدا کردن این شرایط برای همیشه بخش مهمی از تاریخ ری از بین رفته و آیندگان هرگز نخواهند فهمید که چه بر سر شهری که نامش در مهمترین متون تاریخی ایران یاد شده، آمده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ اکنون در مهمترین شهر باستان ایران آثاری به دست آمده که سند محکمی بر تمام متون تاریخی است که پیش از این درباره ری نوشته شده است. تصور این است که باید باستان شناسان در محوطه تاریخی به شدت مشغول کاوش باشند اما وقتی به پشت کارخانه سیمان و عرصه و حریم دژ رشکان برسید، تمام این تصاویر خرد می شوند.
 مشاهدات خبرنگار CHN، برخلاف نظر همه مسئولان مربوطه که امید به حفظ آثار تاریخی و ادامه اتوبان‌سازی دارند، نشان می‌دهد که در حال حاضر کامیون‌ها و بلدوزرها آنچنان عرصه دژ رشکان و باروی شارستان را کوبیده‌ و با خاک یکسان کرده‌اند که دیگر امیدی به بازگشت بسیاری از آثاری که در این عرصه وجود داشته، نیست.
 اکنون زیرساخت‌ها انجام و راه هموار شده و مرحله بعدی ریختن آسفالت است. کارشناسان سازمان میراث فرهنگی تنها دو ترانشه کوچک زده‌اند و به نظر می رسد با سختی بسیاری که ناشی از فعالیت های شهرداری است و به نوعی مانع ازکاوش است، مشغول به فعالیت هستند و نکته مهم آن است که تمام این اتفاقات در سکوت خبری می‌افتد. چراکه با توجه به این کشف مهم، هیچ مسئولی در این زمینه اطلاع رسانی نکرده و خبری رسمی در این باره نداد! و اکنون که شهرداری همچنان اتوبان سازی خود را ادامه می دهد، باز هم سکوت ادامه دارد!
 
راه همواری که امکانات دسترسی به اهالی ری می‌دهد اما تاریخ را از آن‌ها دریغ می‌گیرند
 در سایت تاریخی مهمی همچون عرصه دژ رشکان، کامیون‌ها و بلدوزرها به صورت جدی و با پشتکار بسیار مشغول کار هستند، کارگاه باستان‌شناسی هم راه‌اندازی شده اما با این وجود، به خبرنگارCHN  اجازه داده نمی‌شود که از این سایت تاریخی بازدید کند و حداقل دوره این آثار کشف شده مشخص شود، حتی امکان عکاسی هم داده نمی‌شود و در انتها کار به تهدید می‌کشد و اخطارهای مداوم.
 
اصرار هم بی‌فایده است. هیچ کدام از مسئولان میراث فرهنگی و کارشناسان مربوطه اطلاعاتی در مورد این آثار و تاریخ و قدمت آن نمی‌دهند و به نظر می رسد که اگر این یافته‌ها همین جا دفن شوند، دیگر کمتر دوستدار میراث فرهنگی پیگیر  تاریخی که اینجا دفن شده، می‌شوند.
 
از این پس کابوس هر شب آثار تاریخی شهرری صدای چرخ‌های اتوبانی است که مردمی سرگردان که نمی‌دانند از کجا آمده‌اند در آن حرکت می‌کنند
 به نظر می رسد که این آثار نیز همچون آثار تاریخی که رو به روی کاخ گلستان از پایه‌های نقاره خانه دوره قاجاری کشف شد، بتون ریزی شود و بعد به آسانی فراموش شده و برای همیشه از یادها رود و نسل آینده هرگز به خاطر نمی آورد که زمانی آثاری در زیر این اتوبان وجود داشته است. این در حالی است آثار شهرباستانی ری از بهترین آثار به جای مانده از دوره باستان تا دوران اسلامی است.
 
آثاری که کارشناسان میراث فرهنگی بارها و بارها بر اهمیت آن تاکید می‌کنند و آن را از مهمترین آثار به جای مانده از شهرباستانی ری که به دوران آریایی‌ها می‌رسد، می‌دانند.
 سکوت پر ابهام مسئولان میراث فرهنگی
تمام تصاویری که از اتوبان سازی عرصه و حریم دژ رشکان داده شده، به نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی عجیب و حتی باورنکردنی می آید و شاید بیش از هر چیز سکوت مسئولان مربوطه در مسئله اتوبان سازی امام علی در برابر کشف آثار تاریخی پر ابهام است. تنها اطلاعاتی که در مورد کشف این آثار است، بعد از پیگیری های خبرنگار CHN است.
 محمد حسین فراهانی، رییس اداره میراث فرهنگی تهران تنها بعد از پرس و جوهای خبرنگار CHN اعلام کرد که هنگام فعالیت کارکنان شهرداری به منظور اتوبان سازی، آثاری به دست آورده‌اند و اکنون باستان‌شناسان میراث تهران در حال فعالیت در این سایت‌ها هستند.
 اما او نگفت که باستان شناسان در چه وضعیتی و چگونه کار می‌کنند، به چه نتایجی رسیدند و قرار است که پازل بعدی برای حفاظت از این آثار چه باشد.
 به جای همه این سوالات، او تاکید کرد که در حال حاضر شهرداری عملیات اتوبان سازی را متوقف کرده است.
 خبری که چند ساعت بعد کذب آن منتشر شد و  بابازاده، معاون فنی و عمران شهرداری منطقه 20 تهران به سایت «شهرنوشت» خبر داد که پروژه بزرگراه امام علی (ع) در شهرری متوقف نشده و عملیات اجرایی آن با مجوز سازمان میراث فرهنگی در حال انجام می شود.
 
سکوت خبری تا زمانی ادامه پیدا می کند؟ آیا قرار است که این آثار به زودی دفن شوند و اتوبان سازی ادامه پیدا کند؟
بابازاده همچنین با تاکید بر اینکه مانعی بر سر راه پروژه امام علی در منطقه 20 وجود ندارد،عنوان کرد:«عملیات عمرانی با حضور کارشناسان میراث فرهنگی انجام می شود و توافقات در این زمینه انجام شده است.»
 با توجه به گفته های مسئولان شهرداری که بر ادامه اتوبان سازی شهرری مصرانه پافشاری می کنند، اکنون این سوال پیش می آید که چرا مسئولان سازمان میراث فرهنگی که به نظر می رسد در حال تلاش برای ادامه کاوش ها هستند، سکوت می کنند.
 شهر ری، تنها شهر باستانی است که برای تهران آسمانخراش زده، باقی مانده است. شهری که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و ایران به شمار می رود. باستان شناسان بر این باورند که ری به زمان اقوام آریایی می‌رسد و ری از تمام شهرهای ماد بزرگتر بود و اگر این شهر تاریخی بازسازی می شد، با توجه به تعداد آثار و بناهای موجود می توانست یکی از مهمترین شهرهای توریستی ایران شود.
 اکنون باروهای این شهر یکی یکی زیر خاک دفن می شود، چنانچه اکنون دژ رشکان و باروی شارستان از مهمترین آثاری هستند که تمام آثار عرصه و حریم خود را از دست می دهند.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر