تبلیغات
تمدن پرشکوه ایران باستان - كتاب (از زبان داریوش) (قسمت هفتاد و پنجم)
چهارشنبه 17 فروردین 1390

كتاب (از زبان داریوش) (قسمت هفتاد و پنجم)

   نوشته شده توسط: مهسا . ی    نوع مطلب :کتاب (از زبان داریوش) ،شاهنشاهی هخامنشی ،


هر درگاه دارای دو نگاره است كه در دو طرف به صورت تصویر آینه‌ای رو به روی هم قرار دارند. ظاهراً اتاق های دو طرف ایوان حمام یا دستشویی بوده است. در هر درگاه اتاق ها دو نگهبان نیزه دار ایستاده اند، كه به بیرون درگاه، یعنی به ایوان، نگاه می كنند. در دست نفر اول هر درگاه، سپری بافته شده از چوب بید قرار دارد.

در ورود به تالار اصلی با نگاره ی شاه مواجه می شویم كه در حال ترك كاخ است. روی سر تاج طلای بلندی با لبه ای كنگره دار دارد و جعد مو، كه روكشی از فلز داشته، به وضوح پیداست. از سوراخ های كوچكی كه روی گردن و سینه و یا روی مچ شاه است معلوم می شود كه او گردن بند و دست بند داته است. دو ملازم، با قدی به مراتب كوچكتر، شاه را همراهی می كنند. در دست یكی از این دو، كه ریش دارد، یك چتر آفتابی است تا وقتی شاه كاخ را ترك میكند، از تابش خورشید در امان باشد. ظاهراً این ملازم از نظر مقام از دیگری بالاتر است، زیرا كه در هر دو درگاه پیش از آن دیگری قرار گرفته است. نفر دوم بدون ریش است، با یك دست مگس پرانی را روی سر شاه نگه داشته و روی دست دیگر حوله ای انداخته است. در هر طرف این نگاره یك نبشته ی سه زبانی وجود دارد. ترتیب این نبشته ها طوری است كه متن فارسی از دو طرف، اولین نبشته ای است كه در وسط و متن بابلی رو به داخل است: « داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه كشورها، پسر ویشتاسب هخامنشی این كاخ را ساخته است »

آن روزها هم مانند امروز داریوش به هر بیننده ای تفهیم می كند كه تصاویر، نوشته ها و تمامی كاخ به فرمان او ساخته شده است. باید فراموش نكنیم كه این نبشته، همان نبشته ای است كه ف. گروته فند به كمك آن توانست برای نخستین بار خط میخی فارسی باستان را بازبخواند.

از تالار اصلی، دو در به طرف شمال، به دو اتاق بزرگ كه سقف هر كدام بر چهار ستون لمیده بود، گشوده می شود. نگاره های هر دو در یكی است. دوباره با شاه روبرو می شویم كه این بار در حال وارد شدن از اتاق های درئنی به تالار است. در این جا هم گردن بند و دست بند به چشم می خورد و شاه تاجی بر سر دارد كه در اصل پوششی از ورقه ی طلا داشته است. وجود شیاری مثلثی شكل روی چانه ی داریوش جلب توجه میكند. ظاهراً ریش شاه در این نگاره از جنس دیگری بوده است: از سفالی مخصوص به رنگ آبی مصری ویا حتی از سنگ لاجورد، در هنر هخامنشی رنگ آبی ریش بسیار مورد توجه بوده است و قطعات زیادی از آن در صفه ی تخت جمشید پیدا شده است. شاه را همان ملازمان درگاه جنوبی همراهی می كنند. الا این كه این جا در درون كاخ، نیازی به چتر آفتابی نیست. ملازم ریش دار – چون چتر ندارد – دست هایش را روی هم گذارده است. ظاهراً این ژست مخصوص همه ی خدمتكارانی است كه در حال گوش به فرمانی بودند. در زمان شاهان بعدی هخامنشی به این رفتار بیش از پیش توجه می شود.

1

داریوش در حال ترك كاخ خود، ملازمی چتری آفتابی روی سر او گرفته است. تاج شاه روكشی از ورق طلا داشته است. سوراخ هایی كه در نگاره تعبیه شده معلوم می كند كه شاه گردن بندی نیز بر گردن داشته است.

به اتاق های جبهه ی شمالی و چمد اتاق جانبی آن توجه بیشتری شده. این اتاق های جانبی مجموعاً پنج باب اند كه به یك اتاق می توان مستقیماً راه یافت. در دیوار غربی و شرقی، دو در كاملاً رو به روی هم ساخته شده و پستوی كوچكی در سمت شمال، پشت این درها قرار دارد. درگاه های شرقی و غربی اتاق شماره ی 6 با هم هماهنگی ندارند، اما نگاره ی آن با هم برابرند. بر بدنه ی جنوبی هر دو درگاه خدمتكاری نقش شده كه در دستی روغن دان و در دست دیگر حوله ای گرفته است. بر بدنه ی شمالی، خدمتكاری دیگر با عودسوز و سطل زغال نقش شده است. یك در دیگر به اتاق جانبی قسمت جنوبی باز می شود كه به تالار اصلی راه ندارد. در نگاره ی درگاه این اتاق، هر دو خدمتكار درهای شرقی و غربی با هم نقش شده اند یعنی در هر دو طرف، هم خدمتكارانی كه حوله و روغن دان و هم خدمتكارانی كه عودسوز و سطل زغال در دست دارند در حال ورود به اتاق خصوصی اند. متاسفانه این قسمت از كاخ به شدت آسیب دیده و نمی توان به كاربرد تك تك اتاق ها پی برد. در درگاه اتاق شمال غربی كاخ هم، كه به اندازه ی اتاق قبلی ولی با دو پستو است، باز هم دو خدمتكار یاد شده به چشم می خورند.

2

ستون ها و نگاره های ستون پایه ی تالار شرقی آپادانا در پرسپولیس

3

سر ستون با نقش گاو نر در پرسپولیس


43

لوح طلایی یافت شده در پوسپولیس


4

مشخصات نقش برجسته نمایندگان و سفرا در پرسپولیس

5

كاخ داریوش شاه با مدخلی با ابهت و چارچوب پنجره های رو به شمال


6

قسمت شمالی پلكان آپادانا در پرسپولیس، در دو ردیف پایین اشراف زادگان و صاحب منصبان عالی رتبه حكومت ایستاده اند، در قسمت بالا مركب سلطنتی به حضور پادشاه و ولیعهد آورده می شد.

7

داریوش در حال ورود به تالار مركزی كاخ خود. دو ملازم با مگس پران و حوله ی عرق گیر، او را همراهی می كنند. نگاره در اصل تاج و گردنبند و بازوبندی زرین داشته است و ریش شاه از سنگ لاجورد گران بها بوده است.

ادامه دارد ....


دوستان گرامی باید پوزش مرا پذیرا باشند چرا كه ناچار بودم كه از تصاویر درون كتاب استفاده كنم. چون هم قابل فهم تر و هم با كیفیت تر و هم مرتبط تر از آنچه كه میتوان در اینترنت یافت بودند. بنابراین دوستان اگر نوشته company confidential را روی تصاویر مشاهده كردید مرا ببخشید.

همچنین نوروز باستانی و زیبای ایرانیان را شادباش میگویم و سالی سراسر كامیابی و تندرستی را برایتان آرزومندم.



بهراد
پنجشنبه 22 تیر 1391 02:41 ب.ظ
سپاس از نوشته های بسیار زیبا ی شما
از دیدگاه من بکار بردن واژه ی پارسه به جای پرسپولیس خیلی بهتره چون همون گونه که می دانید پرسپولیس یونانی است .
شکیبا
جمعه 22 اردیبهشت 1391 12:23 ق.ظ
سلام
خسته نباشی
مطالبت زیباست
اگه با تبادل لینک موافق بودی بگو
اخه مزمونمون یکیه
موفق باشی
علی روزبهانی
سه شنبه 18 بهمن 1390 10:18 ب.ظ
به نام ایزد یکتا
خدا ببخشد واقعآ اگر شما نباشید نمیدانم چه میشد
خدایا کی ایران به جایگاه قبلی بر میگردد
نبی پور
جمعه 11 آذر 1390 06:06 ب.ظ
دست شما درد نکنه من دنبال اینجور عکس میگشتم.کتاب دارم ولی عکس هاش کوچک هستند.آهنگ هم خیلی زیبا بود ازتون ممنونم.و دکوراسیون سایت خیلی زیبا بود ولی ای کاش بعضی ها ر جدا گاه نمینوشتین.به هر حلا ممنوم. ولی از عبارت تصویر سر در نیاوردم.اگ درست باشه نوشتم فکر کنم گفتین کدومیکی خوبه.اگه لط باشه ببخشید.از سایت زیباتون خیلی خیلی خیلی ممنونم.باتشکر نبی پور
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر